Schotland en Noord-Engeland 8 t/m 22 juni 2014, deel 3

15 juni 2014

Met de andere prijswinnaars zijn we naar Tentsmuir Forrest gereden. We hebben het nest van een zeearend bezocht. Dit was het tweede jaar dat hier een jong was geboren. Dat is voor de oostkust van Schotland nog redelijk uniek. Vanuit een schuiltent konden we het nest bekijken door een verrekijker. Aangezien het behoorlijk verscholen zat in de boom en dat ook nog op een afstand van zo’n 300m, was het onmogelijk om een goede foto te maken. De moedervogel zat nog verder weg, in de boomtoppen. Veel dichterbij zagen we een fitis. Hiervan heb ik wel wat foto’s gemaakt. Bij Tentsmuir Beach hebben we gepicknickt. Hierna hebben we vanaf het strand nog gezocht naar de zeearenden, maar ze lieten zich niet zien. We kwamen wel een ree tegen en een leeuwerik. Qua fotografie viel deze dag dus tegen, maar we hebben leuk gesproken met de andere prijswinnaars en ze hebben ons nog ideeën aan de hand gedaan voor de rest van onze week.

16 juni 2014

20140616_Schotland en Noord-Engeland_5184-bewerkt-bewerkt-bewerktWe hadden nog een extra nacht geboekt in het hotel, zodat we samen de omgeving konden verkennen. We hebben een bezoek gebracht aan Morton Lochs. Bij deze meren waren hele mooie vogel kijkhutten aangelegd. Vanuit een van die hutten zagen we dodaarzen op het meer. Helaas was ook hier de afstand te groot om de vogels goed in beeld te krijgen. Zelfs 800mm was niet toereikend. Tussen het hoge gras richting het kleinere meer zagen we vlinders, andere insecten en orchideeën. Het weer was licht bewolkt tot zonnig, ideaal voor macrofotografie. Na ons bezoek aan de meren, zijn we verder zuidwaarts gereden naar Eden Estuary. Op de kaart zag het gebied er aantrekkelijk uit. In de praktijk viel het ons behoorlijk tegen. Een groot deel van het natuurgebied was omgetoverd tot golfterrein en we konden het gebied daardoor amper bereiken. Een tweede bezoek aan Tentsmuir Forrest in de middag bracht ons niets nieuws.

17 juni 2014

20140617_Schotland en Noord-Engeland_5699-bewerkt-bewerkt-bewerkt-bewerkt

Een drukke dag stond voor ons, dus op tijd zijn we uit Drumoig vertrokken. Als eerste zijn we richting Edinburgh gereden. Onderweg kwamen we langs de Forth Bridge, over de Firth of Forth. Vanaf beide oevers hebben we foto’s gemaakt van deze treinbrug. In de stad heb ik bij Calumet een sterk eenpoot statief gekocht met een balhoofd. Voor £250,– mocht ik namelijk boodschappen doen, ook onderdeel van mijn gewonnen prijs. Omdat de trip zo voorspoedig verliep, hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Argaty Red Kites. Deze tip hadden we twee dagen eerder gekregen. Het is het enige voederstation voor rode wouwen in centraal Schotland. RSPB en Scottish Natural Heritage hebben de vogels geherintroduceerd. Ze waren uitgestorven, voornamelijk doordat boeren ze hadden doodgeschoten. Omdat de populatie nog kwetsbaar is, worden ze bijgevoerd. Dit leverde prachtige beelden op, die we konden vastleggen vanuit een schuilschuur. Nadat de vogels al het vlees hadden opgegeten zijn we weer teruggereden richting Edinburgh. Bij Falkirk aan de M9 hebben we de afslag genomen om een bezoek te brengen aan The Kelpies. Dit kunstwerk van paarden was nog geen twee maanden eerder geopend voor publiek. We vonden het nog lastig om dichtbij te komen, maar via de parkeerplaats van een sportterrein in de buurt is het ons toch gelukt. Om gebruik te maken van een lange sluitertijd moest ik grijsfilters gebruiken aangezien het midden overdag was. Andere bezoekers lieten hierdoor geen beeld achter op mijn foto’s en de wolkenlucht werd ook nog eens dramatischer. Aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar Bridgend Farm, een heel fraai Bed & Breakfast in Wooler, Noordoost-Engeland.

18 juni 2014

Jan en ik wilden ontzettend graag de Farne Islands bezoeken. In Roots had ik een mooi artikel gelezen over de eilanden. De Farne eilanden zijn in het late voorjaar een paradijs voor zeevogels. Om zichzelf en hun jongen te voeden, hebben ze zandspieringen nodig. Deze kleine visjes bevinden zich in grote aantallen in de wateren van onder andere Schotland. Dolgraag wilde ik papegaaiduikers met deze visjes in de snavel zien en fotograferen. We hadden de koddige vogels al wel vaker gezien, maar nog nooit met vangst. Eerdere vakanties waren we te vroeg in het seizoen, als de eieren nog niet waren uitgebroed. Online had ik al een excursie geboekt bij Billy Shiels, een ‘all day trip’ voor £35,– per persoon. De Farne Islands zijn een belangrijke trekpleister, dus ik had er verstandig aan gedaan vooraf te reserveren. De boten vertrekken vanuit Seahouses.

20140618_Schotland en Noord-Engeland_5730-bewerkt-bewerkt-bewerkt-bewerktOp onze boot gingen ongeveer zestig mensen. Als eerste zijn we naar Staple Island gevaren. De verwachtingen die ik had werden ruimschoots overtroffen. Het aantal vogels was enorm. De rotsen waren er bijna compleet mee bedekt. Doordat het eiland slechts enkele meters boven zeeniveau uitkomt, zijn de meeste vogels goed te zien. Tijdens andere vakanties hebben we ervaren dat vogels die op hoge kliffen broeden niet goed te zien zijn vanaf landzijde. De eilanden worden beheerd door The National Trust, de Britse organisatie voor natuurbehoud. Paden zijn afgezet met touw. Om het eiland te betreden wordt een toegang gevraagd van £6,–. De vogels broeden verspreid over het hele eiland, dus ook vlak langs de paden. Ze lijken zich niet te storen aan de vele bezoekers. De papegaaiduikers vlogen af en aan en eindelijk zagen we ze met visjes in hun snavel. Naast papegaaiduikers zagen we kuifaalscholvers met kleintjes. De kuikens waren al redelijk groot en ze keken nieuwsgierig naar ons op. Aan de andere kant van het eiland zagen we zeekoeten en alken. Ook meeuwen waren aanwezig op het eiland, kokmeeuwen, de kleine mantelmeeuw en drieteenmeeuwen. Ruim twee uur zijn we op het eiland gebleven. Hierna zijn we tussen de andere eilanden door gevaren en hebben we vanuit de boot grijze zeehonden gefotografeerd.

In de middag hebben we het tweede eiland aangedaan, Inner Farne. De toegang tot dit eiland bedroeg £6,80. Op Inner Farne is het zeer verstandig een stevig hoofddeksel te dragen. Op het eiland broeden vele sterns die hun kroost fel beschermen. Wanneer je te dicht bij hun nest komt, pikken ze zo hun snavel in je hoofd. Aangezien veel nesten pal aan het pad liggen, valt hier bijna niet aan te ontkomen. Sommige mensen liep het bloed over de bol. Het zijn met name de noordse sterns die zo fel hun jongen verdedigen. Ook de grote stern broedt op het eiland. Deze vogels hebben hun nest wat verder van de paden af. Ook op dit eiland hebben we twee uur doorgebracht. Zeer voldaan zijn we aan het eind van de middag weer terug naar Seahouses gevaren.

2 Comments

1. Beantwoorden
    Anja Verhagen 9 augustus 2015

Prachtige foto’s en een mooi reisverslag!